Stödgrupper, kurser och aktiviteter

För dig som är mellan 15–30 år och som har utsatts för sexuellt våld erbjuder vi stödgrupper, kurser och andra aktiviteter. På den här sidan kan läsa mer om våra stödgrupper, kurser och aktiviteter – och anmäla ditt intresse för att delta.

Stödgrupper

Våra stödgrupper

I våra stödgrupper skapar vi en gemenskap där vi ger varandra stöd och styrka. Varje grupp leds av anställda inom vår förening som har kompetens inom sexuellt våld, trauma och bemötande.

Vi har olika stödgrupper för olika personer och några av våra stödgrupper erbjuder vi online.
I de grupper som vi genomför online träffas vi genom Zoom.

En stödgrupp träffas 8–10 gånger per termin. Varje tillfälle är två timmar och träffarna börjar oftast klockan 18:00 på kvällen. Varje tillfälle inleds med att de som deltar får information om det specifika tema som man ska prata om under träffen.

Exempel på teman som vi pratar om i stödgrupperna är: att berätta för andra, den egna erfarenheten av våld, kroppen och trauma, reaktioner på våld och effekter på hälsan, anmälningsprocessen och rättsprocessen, sex, intimitet och tillit, relationer och kommunikation, framtiden.

Just nu kan du anmäla dig till följande stödgrupper:

•  Stödgrupp för tjejer* och ickebinära, Stockholm. Höstterminen 2024.

•  Stödgrupp för personer med NPF, Stockholm. Höstterminen 2024.

•  Stödgrupp: sexuell hälsa efter sexuellt våld**, Stockholm. Höstterminen 2024.

* cis och trans

**
Sexuell hälsa efter sexuellt våld är en stödgrupp för dig som vill bearbeta och prata om hur det sexuella våldet du har blivit utsatt för har påverkat din relation till sex, intimitet och sexualitet. Syftet med gruppen är att erbjuda stöd men också kunskap och verktyg som kan främja sexuell hälsa för dig som har blivit utsatt för sexuellt våld. Gruppen är öppen för alla könsidentiteter.

Kurser

Kurs
Trauma-anpassad yoga, Stockholm.
Torsdagar kl 17:30–19:00, 11 april – 30 maj.

Trauma-anpassad yoga är en kurs med utgångspunkt i yoga och fysioterapi. Gruppen leds av
yoga- och fysioterapeut Ida Farneman.

Under kursen fokuserar vi på teoretiska men främst praktiska verktyg inom yoga och fysioterapi såsom rörelse, andning, samtal och vila för att landa i kroppen och reglera nervsystemet.

Dansklass
Dansklass för att bearbeta sexuellt våld, Stockholm hösten 2024

Dansklassen är en dans-workshop för tjejer och ickebinära med erfarenhet av sexuellt våld. Workshopen leds av dansaren Linda Blackout och i fokus står female dancehall.

Föreläsningar

Under 2024 kommer vi att bjuda in till öppna föreläsningar hos oss i Stockholm. Vi kommer att bjuda in externa verksamheter till oss som kommer att föreläsa om olika ämnen och teman med koppling till sexuellt våld.

På våra föreläsningar kan man delta genom att enbart lyssna men vi öppnar även upp för samtal om de teman som föreläsningarna handlar om. Tidigare har vi haft föreläsningar om sexuell hälsa, rättsprocessen efter sexuellt våld, trauma och dissociation. Vi har tidigare haft besök av WONSA och Rebecca Laghs advokatbyrå.

Det här säger tidigare
stödsökande om oss:

Stödgruppen har gett mig en trygghet i mig själv. En bekräftelse om vad jag varit med om och hur jag kämpat för att komma framåt i livet.
Det bästa med stödgruppen var att få relatera till andra personer med liknande upplevelser och validera mig själv.
Jag känner mig mindre ensam nu och har fått mer kunskap om våld och hur det kan se ut, dessutom har jag mer kunskap om hur en rättegångsprocess ser ut.
Kursen jag var med på innebar en chans till avslappning för mig.

Vi finns här för dig!

Vi på Föreningen Tillsammans finns här för dig som är mellan 12–30 år och har erfarenhet av sexuellt våld. Vi finns för att du tillsammans med andra ska få det stöd och den styrka du behöver. Till oss är du som har erfarenhet av sexuellt våld välkommen oavsett könsidentitet eller sexuell läggning.