Frågor och svar:

Föreningen Tillsammans, vårt stöd och vad vi gör

• I en stödgrupp får du träffa andra med liknande erfarenheter av sexuellt våld. I gruppen skapar vi en gemenskap där vi stärker och stöttar varandra. Tillsammans reflekterar vi utifrån olika teman såsom reaktioner på våld, kroppen och trauma, rättsprocessen, sex, relationer och kommunikation.

Gruppen leds av två anställda inom Tillsammans som har kompetens inom sexuellt våld, trauma och bemötande. Ledarna ställer frågor och håller i övningar, ser till att vi håller tiden och att alla i gruppen får komma till tals. Det är också ledarna som ansvarar för att stödgruppen är en plats där du känner dig trygg och lyssnad på.

Du kan läsa mer om våra stödgrupper här.

• Nej, vårt stöd är kostnadsfritt och du behöver inte betala någonting.

• Ja!
    Du är varmt välkommen att prata med oss.

Vi erbjuder vårt stöd för personer som är mellan 12–30 år och som har utsatts för sexuellt våld. Vårt stöd ser ut på flera olika sätt:

• Du kan ringa till vår stödtelefon för att få råd eller stöd.

• Du kan skriva ett mejl till oss på stod@foreningentillsammans.se ifall du vill få stöd via mejl.

• Du kan anmäla ditt intresse för att vara med i en av våra stödgrupper.

• Du kan få samtalsstöd hos oss av en kurator.

Vill du veta mer om vårt stöd?
    Läs mer om vårt stöd här

• Nej, du måste inte berätta för någon att du får eller har fått samtalsstöd av oss. Det gör du bara ifall du själv vill det.

Vi på Tillsammans har tystnadslöfte och det betyder att det du väljer att berätta för oss stannar mellan oss.