Få verktyg att förändra

Vi är experter på sexuellt våld – vad det innebär, beror på och hur det kan förebyggas. Vi är också experter på hur vi kan förbättra situationen för unga som har utsatts för sexuellt våld.

Genom att boka oss kan du och din verksamhet få verktyg att förändra. Vi har tio års erfarenhet av att arbeta mot sexuellt våld genom kunskapsspridning, opinionsbildning och stödverksamhet.

Om våra föreläsningar

Vi på Tillsammans skräddarsyr gärna föreläsningar och workshops utifrån dina önskemål.

Våra föreläsningar utgår alltid från en feministisk och intersektionell förståelse av våld, aktuell forskning, samt våra egna erfarenheter från vårt tioåriga arbete mot sexuellt våld.

Tillsammans för unga

Våra föreläsningar och workshops för unga riktar sig till grund- och gymnasieskolor, universitet och studentorganisationer, fritidsgårdar, idrott- och föreningsliv och andra ungdomsverksamheter.

Under föreläsningen lyfter vi vanligtvis normer kring kön, sexualitet och våld, vad sexuellt våld är, sexualbrottslagstiftningen, och hur man kan få stöd.

Vi skräddarsyr gärna innehållet efter din verksamhets behov eller önskemål!

Tidsåtgång: 60-90 minuter

Tillsammans för
yrkesverksamma

Våra föreläsningar och workshops för yrkesverksamma riktar sig till er som kommer i kontakt med personer som har utsatts för eller kan komma att utsättas för sexuellt våld. Till exempel genom skola, ungdomsmottagningar, fritidsgårdar, psykiatri, idrottsverksamhet, daglig verksamhet, jourverksamhet eller socialtjänst.

Under föreläsningen får ni kunskap om det sexuella våldets orsaker, uttryck, omfattning och konsekvenser. Ni får även maktkritiska perspektiv på våld samt kunskap och verktyg för bemötande av personer som utsatts för sexuellt våld.

Vi skräddarsyr gärna innehållet efter era behov, till exempel kan vi fokusera på bemötande eller samtalsmetodik. Vi kan också lägga tyngdpunkten vid andra specifika utmaningar som ni möter i er verksamhet.

Boka oss

Har du en förfrågan, fundering eller vill du boka oss?
Skriv till vår verksamhetsledare:
amanda.birging@foreningentillsammans.se eller använd kontaktformuläret nedan.

Kontaktformulär för bokningsförfrågan:

Riktigt bra föreläsning! Föreläsaren gick igenom både grunderna för samtycke, hur sexuellt våld kan te sig, lagar och vad för hjälp det finns att få efter. Många elever tog med sig mycket nytt!
— Jasminé Fares, kurator, ProCivitas Stockholm
Vi på Grillska gymnasiet i Västerås har varit väldigt nöjda med Föreningen Tillsammans föreläsningar som vi kunnat erbjuda våra elever.
— Sophie Rigo, kurator, Grillska Gymnasiet Västerås
Vi har erbjudit våra elever Föreningen Tillsammans föreläsningar vid flertalet tillfällen, bland annat under ett projekt med våra gymnasieelever som valt Juridikprogrammet. Temat för projektet var sexualbrott. Vi hoppas kunna fortsätta samarbetet med Föreningen Tillsammans.
— Amir Srebrenikovic, lärare, Jensen gymnasium Norra