Ny stödgrupp för sexuellt våldsutsatta tjejer och hbtqi-personer med NPF

I höst startar Föreningen Tillsammans en stödgrupp för tjejer och hbtqi-personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, som utsatts för sexuellt våld. I stödgruppen kommer deltagarna få möjlighet att träffas för att utbyta tankar, känslor och erfarenheter med koppling till sexuellt våld och NPF.

Om stödgruppen

För vem: Tjejer och hbtqi-personer mellan 15-30 år som har eller känner igen sig i en eller flera NPF-diagnoser, och som utsatts för sexuellt våld.

När: Kl. 10.30-12.00 på tisdagar. Första tillfället är den 17/9 och sista tillfället den 26/11, totalt 10 träffar.

Var: I våra lokaler på Tegelviksgatan 40 på Södermalm i Stockholm.

Ledare: Gruppen leds av två anställda på Föreningen Tillsammans som har särskild kompetens inom sexuellt våld, trauma, bemötande och NPF.

Anmälan: Anmäl dig till stödgruppen genom att fylla i intresseformuläret här.

Om du har frågor om stödgruppen eller vill ha en annan form av stöd är du varmt välkommen att maila stod@foreningentillsammans.se.

Personer med NPF mer utsatta för sexuellt våld

I en enkätundersökning som vi genomförde förra året blev det tydligt att stödet till personer med NPF som utsatts för sexuellt våld brister, och många har blivit misstrodda och illa behandlade. Det vill vi ändra på - alla har rätt till stöd efter sexuellt våld. Du kan läsa mer om resultaten från vår enkätundersökning här.

Det är betydligt vanligare att personer med NPF, i synnerhet tjejer och hbtqi-personer, utsätts för sexuellt våld i jämförelse med personer utan neuropsykiatriska tillstånd. I Allmänna Barnhusets rapport Mer utsatta än andra (2023) uppgav 65% av tjejer med neuropsykiatriska tillstånd att de utsatts för sexuella övergrepp under uppväxten. Enligt Föreningen Tillsammans enkätundersökning om NPF och sexuellt våld är det vanligt att utsättas som ung, att utsättas vid upprepade tillfällen, och att inte bli tagen på allvar av myndigheter. I undersökningen framkom det att den utsattas diagnos ofta användes av både förövare och myndigheter för att förminska våldet och utöva makt.

För att tillgodose behovet av stöd efter sexuellt våld hos tjejer och hbtqi-personer med NPF startar vi en kostnadsfri stödgrupp i Stockholm.

Föregående

Föreläsning och samtal med Ätstörningsuppropet

Nästa

Sexuellt självskadebeteende – att gå med på sexuella handlingar eller utsättas för övergrepp