Vi firar 1 år – tack till alla er som trott på oss!

För ett år sedan släppte vi Föreningen Tillsammans. Då var det något som vi, Emma och Julia, drev själva. Idag har vi en aktiv styrelse, över 130 medlemmar och mer än 2000 följare på Facebook. Under det första året har i varit med i flertalet olika media sammanhang, både tv, radio och tidningar. Vi har föreläst för över 1500 ungdomar och varit med på seminarier under Almedalsveckan. Vi har även inlett ett samarbete med Advokatbyrån Klint där vi tagit fram ett journummer där man som brottsutsatt får juridiskrådgivning 24/7. Som grädden på moset har vi även nominerats till svenska hjältar. Vi är helt enkelt otroligt glada över att detta året varit så fantastiskt.

Det har emellertid inte alltid varit lätt. Vi gick in i detta som vänner, bästa vänner, vilket vi fortfarande är men att driva en verksamhet med en vän är inte alltid en dans på rosor. Vi har haft våra duster, speciellt då vi båda varit trötta eller mått dåligt på grund av att vi fortfarande bearbetar våra egna övergrepp. I slutändan så har det dock alltid slutat med att vi kramats.

Det är klart att det finns dagar då vi önskar att vi aldrig börjat. Att vi bara kunde fått glömma. Men det finns en sådan otrolig kraft i att våga berätta, inte bara för sig själv utan också för samhället. Dock så tror vi båda att detta är en väg till förändring, genom att prata om det och visa på verkligheten så hoppas vi att alla får upp ögonen för hur det faktiskt ser ut, och därigenom vill skapa en förändring.

Det har varit periodvist tungt. Vi har lite pengar och ingen lokal vilket såklart påverkar vad vi kan göra, men trots det så har det mesta flutit på tack vare fantastiska människor där ute som stöttar och hjälper oss. Fryshuset med Helena Meyer och Advokatbyrån Klint har här varit otroligt viktiga då de låtit oss låna deras lokaler. Vi är oändligt tacksamma.

Vi är otroligt stolta över det som vi byggt upp. Vi är stolta över varandra att vi trots pågående rättegång, arbete och studier vid sidan av orkat. Vi är stolta över alla som skriver till oss och vågar berätta. Men vi är INTE stolta över hur Sverige behandlar människor som utsätts för sexuellt våld, och precis därför kommer vi att fortsätta arbetet med föreningen mer än ett år till.

Vi vill rikta ett stort tack till våra underbara familjer som är så stöttande i allt det här, trots att det måste vara tufft för er att påminnas och höra om det som hänt så är ni våra största supportrar. Vi vill även tacka alla våra vänner som trott på vår idé. Och ett extra stort tack till Niklas Cederblom och min Daniel Blomdahl, utan er hade vi aldrig haft vår snygga hemsida eller foldrar.

Vi vill även passa på att tacka Skandiastiftelsen Idéer för livet som vi förra hösten fick ta emot ett bidrag från. Detta bidrag skall gå till foldrar som kommer senare i höst, och dessa foldrar kommer att finnas på ungdomsmottagningar i Göteborg och sedan kanske även andra delar av landet. Vi är otroligt glada över att ni trodde på vår idé och vi vet att foldrarna kommer göra en stor skillnad för många.

Till sist, och verkligen inte minst, ett stort tack till alla er som mejlar er och vågar berätta, ni är de sanna hjältarna.

Kärlek

Emma och Julia

2 svar till Vi firar 1 år – tack till alla er som trott på oss!

• Hej!
      Det kan du, man kan bli medlem vilket innebär att man kan vara med på våra öppna medlemsaktiviteter men man kan också stötta oss genom att skänka ett ekonomiskt bidrag vilket går direkt till vår verksamhet. Vill du ha mer information mejla oss på hej@foreningentillsammans.se

Allt gott,
      Emma