True Faces

True Faces of Sexual Violence

True Faces of Sexual Violence är ett projekt som drivs av föreningen Tillsammans. Projektet är i uppstarten och var en del av tävlingen Make Equal våren 2014, där vi tävlade och vann en summa av 10 000 kr till att kunna förverkliga vår idé som är att göra en fotouställning.

Tanken kring projektet True Faces of Sexual Violence väcktes då Emma och Julia, grundarna till föreningen Tillsammans, träffades i en terapigrupp för kvinnor som utsatts för våldtäkt under hösten 2013.

En tanke som slog oss båda var att alla som satt där i terapigruppen såg ut som oss, alla var som oss. Det var ingen som levde upp till den stereotypa bild av en tjej som blivit utsatt för en våldtäkt. Den stereotypa bilden av ”vem som blir våldtagen” och ”hur en våldtäkt går till” hade för många av oss hindrat oss från att anmäla och söka hjälp.

Någonstans där föddes tanken om True Faces of Sexual Violence. Med projektet vill vi sprida kunskap och krossa fördomarna om vem som blir utsatt, hur en våldtäkt ”ska gå till” och hur en gärningsman ”ska vara”. Ingen ska behöva undvika att anmäla för att det som skett inte stämmer överens med stereotypen. Ett nej är ett nej, oavsett vem man är, vem gärningsmannen är och vart eller hur det går till.

För att kunna krossa de stereotypa bilder som finns skapade vi en fotoutställning som ställdes ut på Fryshuset i november 2014. Utställningen beståd av fotografier såväl som intervjuer rmed människor som blivit utsatta för sexuellt våld.

Nu tar vi ytterligare ett steg i projektet True Faces och gör även en digital utställning, vilket möjliggör för fler att få tillgång till budskapet. Vi vill visa samhället att våldtäktsoffer inte är så långt bort, att det faktiskt kan vara precis vem som helst i din närhet. Precis som att en förövare kan vara vem som helst.

Tanken är att utställningen dels ska förändra hur samhället ser på sexuellt våld men också att stärka de som medverkar. Att de får en möjlighet att berätta sin historia utifrån sitt perspektiv, och att i detta finna styrka och gemenskap med andra i en liknande situation.

Du kan läsa berättelserna här.

Den digitala utställningen har gjorts möjlig tack vare stöd från Skandia stiftelsen idéer för livet, genom de har vi även fått stöd att lansera foldrar som kommer att finnas på alla ungdomsmottagningar i Göteborg under hösten 2015. Syftet med broschyrerna är att ungdomar skall förstå att en våldtäkt kan vara mycket mer än en överfallsvåldtäkt och att de har rätt att få hjälp och stöd oavsett vad de utsatts för.

Ett stort tack till Idéer för livet som gör detta möjligt.

Skandia_IdeerForLivet_Logo_100pt_RGB_GreenBrown