Sök och bli mentor vt 2016

Hösten 2015 startade vi vårt mentorskapsprogram och flertalet personer har där fått stöd och gemenskap. Till våren kör vi igen och du som vill kan nu söka för att bli mentor vårterminen 2016. Vi vill ha din ansökan senast den 20:e december. Då ska du ha mejlat in din ansökan till emma@foreningentillsammans.se genom att fylla i det här dokumentet.

I dokumentet hittar du även mer information om mentorskapsprogrammet och vilka krav som finns för att bli mentor. Har du övriga frågor så är det bara att höra av sig till emma@foreningentillsammans.se.

Om mentorskapsprogrammet

Mentorskapsprogrammet är en del av Föreningen Tillsammans reguljära verksamhet med syfte att stötta individer som utsatts för någon form av sexuellt våld. Alla personer som utsatts för sexuellt våld och som regelbundet under en termin vill ha stöd kan ansöka som stöd person.

Som mentor kan du som utsatts för sexuellt våld, och nu hunnit bearbeta det, ansöka. Tanken är att du ska fungera som en stöttepelare och medmänniska åt din stödperson. Varför vi har kravet på att man som mentor själv ska ha utsatts beror på att det finns en styrka i att kunna säga ”så där kände jag med”, det kan hjälpa den stödsökande otroligt mycket. Dessutom kan det som mentor kännas bra att man trots det hemska fruktansvärda brott man utsatts för kan hjälpa och stötta andra i liknande situationer.

Det finns två olika typer av mentorskap, on-line och face-2-face. Som on-line mentor skall man finnas tillgängliga via chatt (vi i Föreningen Tillsammans kommer skapa ett skype och ett KIK konto till dig) under 60 minuter i veckan (dag och tid bestämmer du och din stödsökande tillsammans). Som face-2-face mentor skall du träffa din stödsökande under 1,5-2 timmar varannan vecka där ni kan gå en promenad, ta en fika eller liknande. Allt för att bara umgås och ge stöd. Du väljer själv vilken typ av mentor du vill vara.

Ansökningsformulär