Killkonferens

I veckan annordnade vi en killkonferens på Thorildsplansgymnasium i Stockholm.

Att bekämpa sexuellt våld har länge setts som en kvinnofråga, men för att få bukt med detta samhällsproblem tror vi att det är jätteviktigt att även killar känner att de kan vara delaktiga i kampen mot det sexuella våldet istället för att ses som ett hot. Därför beslutade vi oss för att annordna en halvdag för bara killar där vi diskuterade sexuellt våld, mansnormer och hur killar kan vara med och krossa det  sexuella våldet.

Förutom att vi själva medverkade så fanns även Fatta Man på plats och höll ett föredrag om machokultur och dess påverkan på unga killar. Dagen avslutades med ett panelsamtal där förutom Fatta Man även Björn Bergelin från PrevenTell och Martin Malmgren polils, också deltog.

Det hela var lyckat och många frågor och funderingar väcktes från eleverna. Efter samtal med några av killarna efteråt blev det även tydligt att många killar idag känner sig fångade i den rådande mansnormen där man ständigt skall vara ”tuff” och inte får visa känslor.

Vi hoppas att dagen ska ha väckt tankar hos alla om att man inte behöver vara ”tuff” utan att känslor inte är tecken på svaghet utan på styrka.

Vi vill även rikta ett stort tack till Protea Blommor i Västermalmsgallerian som skänkte vackra buketter till våra deltagare.