Det handlar om kön

Den senaste veckan har en debatt kring sexualbrott blossat upp i Sverige men också internationellt. Det är emellertid ingen nyhet att sexualbrott sker, de sker varje dag, överallt. Dock så har debatten nästan helt kommit att handla om etnicitet snarare än det som verkligen är relevant, kön.

Tittar man på antalet anmälda våldtäkter i Sverige så finns det en siffra som sticker ut extra tydligt och det är siffran 98 %. Den siffran står för andelen män som misstänks som förövare. Det är den siffran vi ska fokusera på. Våldtäkt och andra sexualbrott handlar inte om etnicitet det handlar om kön.

Våldtäkter har skett i vårt land under hela historien. Innan det fanns invandring. Det var dock redan då män som våldtog, och så fortsätter det att vara till största del. Uttalanden som handlar om skärpta straff enbart riktade mot vissa grupper är populistiskt och rasistiskt.

Den första juni 2013 anmälde vi båda två de våldtäkter som vi utsatts för. Vi utsattes på olika platser, på olika sätt och av olika individer. De båda var dock män.

För några månader sedan var vi på väg hem från en födelsedagsfest för en av våra gemensamma vänner. Då vi gick tillsammans blev vi både busvisslade på och fick en rad oanständiga förslag skrikna efter oss. Olika individer, men alla var män.

Våldtäkt sker överallt. Att tro att vi är ”fria från synd” är naivt och leder endast till att vi inte fokuserar på att lösa det verkliga problemet, att våldtäkter sker och majoriteten av förövarna är män.

Våldtäkter sker varje dag. De flesta rapporteras eller anmäls inte och så har det varit under en mycket lång tid. När man pratar om ”lösningar” på våldtäktsproblematiken pratar man ofta om straff. Lösningar ska dock fokusera på beteendeförändringar inte på straff. Samhället måste börja jobba våldsförebyggande och attitydförändrande i hela samhället. I den svenska skolan, på arbetsplatser, idrottsklubbar osv. Arbetet behöver bedrivas överallt och rikta sig till alla, inte en specifik grupp. För arbetet behövs i hela samhället.

Emma Blomdahl och Julia Östfeldt
Grundare Föreningen Tillsammans