Adventskalender, del 4

Föreningen Tillsammans Adventskalender, del 4

Idag på fjärde advent avslutas vår adventskalender. Tidigare har du fått läsa berättelser från någon av våra medlemmar och deras anhöriga. De har berättat kring hur en som utsatt och anhörig till en utsatt tänker kring de första högtiderna efter övergreppet.

Idag delger tre av våra medlemmar tips både till dig som utsatt och dig som anhörig kring hur en kan tänka vid högtider.

Syftet med adventskalendern är att sätta ord på de känslor som både utsatta och anhöriga kan känna vid högtider, då dessa tider kan vara extra känsliga för många. Vill du ha tips på hur du som anhörig skall bemöta en anhörig? Läs våra tips här, och glöm inte det viktigaste är att Våga Omtanke.

Vad har du för tips till anhöriga och utsatta inför högtider?

Cecilia
Till dig som anhörig:
Var lyhörd för den utsattas behov av stöd och hjälp. Det kan vara allt ifrån tröst och samtal till att gå och handla eller följa med på läkarbesök. Visa att du vågar prata om det som hänt och att alla känslor är tillåtna.

Till dig som utsatt:
Var inte rädd för att visa dina känslor, det är okej att må precis som just du mår. Jag blev sjukskriven första tiden, vilket var skönt. Det tog mycket energi att komma igenom chocken och påbörja bearbetningen av den kris jag befann mig i. Var snäll mot dig själv och ta emot all hjälp du kan få.

Caroline
Till dig som anhörig:
Om du inte har blivit våldtagen själv så kommer du aldrig kunna förstå. Ge inte tips utifrån hur du själv tror att du skulle vilja ha det utan se den utsattas behov och lyssna på önskemålen. Det kan vara ett otroligt stort stöd att bara få vara ensam eller att få en kram om det behövs utan att få känsliga frågor och tips.

Till dig som utsatt:
Jag vet att pressen kring högtider är stor och en vill gärna tänka att allt ska vara perfekt. Men att hålla inne alla känslor och känna att en inte får vara sig själv är inte perfekt. Vill du ta 10 minuter och gå undan för att andas så har du rätt att göra det. Eftersom att min familj visste om så blev det enklare, jag kunde andas ut och inte spela en roll.

Olga
Till dig som anhörig:
Våga fråga, ställ gärna för många frågor även om du inte får gehör. Tillslut kanske personen ifråga vågar berätta. Försök visa att oavsett vad finns det ingen skam i det som varit och att alla känslor är okej, det är okej att inte må bra. Genom att visa omtanke gör du redan mycket.

Till dig som utsatt:
Våga berätta för någon om hur du känner, våga öppna dig. Du behöver inte prestera men att bara våga berätta för någon i sin närhet och prata om känslorna gör otroligt mycket även om det känns jobbigt och fel. Högtider kan kännas bortkastade om man inte är på toppenhumör men strunta i det, låt dig själv känna det du känner.